Bliži se kraj i ove 2022.godine. Nekima burna, nekima mirna, nekima tužna, nekima pak najbolja do sada. Kakva god da je vama bila, moramo se složiti da je bila intezivna. Koliko god pokušavali da se ponekad udaljimo od svih događaja koji se dešavaju u svetu, koliko god pokušavali da ostanemo imuni na nesreće, promene, negativne ljude i dešavanja, to prosto nije moguće i u određenoj meri utiče na nas i naše ponašanje. Privatni problemi, pomešani sa problemima na poslu, pa još dodato malo problema i od okoline, u velikom broju slučajeva dovodi do povećanja stresa, anksioznosti i netrpeljivosti. Tako, iz dana u dan shvatamo da imamo sve manje strpljenja, manje razumevanja i gubimo nit osnovnog poštovanja jedni prema drugima.
Kao zaposleni u Agenciji NANA koja se bavi zapošljavanjem teško uposlivih žena i pružanjem pomoći u kući starim licima, na svakodnevnom nivou susrećemo se sa najrazličitijim situacijama. Od najpozitvnijih i najsrećnijih momenata, do vrlo neprijatnih događaja u kojima se prema gerontodomaćicama ophodi sa jako malo poštovanja, mislimo da je krajnje vreme da se malo osvrnemo i na taj aspekt osnovnog ponašanja.
U nastavku texta, predlažemo vam naša top tri saveta kako steći i kako odati poštovanje kako zaposlenima, tako i korisnicima
Znate onu staru izreku: „Dogovor kuću gradi“, iako potiče iz davnih dana, jako je primenljiva i u današnjem vremenu. Ovo se odnosi na obe strane, kako gerontodomaćicu koja dolazi u domaćinstvo starog lica, tako i na seniora kome je pomoć potrebna. Svi smo mi ljudi, nismo svi uvek lepo raspoloženi, ponekad nas nešto i boli pa nam stvara nervozu, a nekad nam prosto nije dan, i to je sasvim korektno, ljudski i normalno. Ali ono što nije korektno to je menjati početni dogovor o obavezama koje je potrebno uraditi svaki put kada gerontodomaćica dođe, nije ljudski terati ih da ostanu duže od predviđenog vremena i nije normalno kasniti na posao ili zabušavati samo zato što znate da je starijem licu potrebna pomoć. Na žalost, mnogo je veći procenat situacija gde se starija lica ponašaju nekorektno prema gerontodomaćicama, jer prosto nemaju osećaj da zaposlene moraju da idu na drugi teren, da imaju druge obaveze i da nije moguće postići sve obaveze za određeni vremenski period koji je unapred određen i dogovoren.
Kao Agencija koja se već 14 godina bavi ovim poslom, uvek ćemo saslušati obe strane, uvek ćemo gledati objektivno na problem, uvek ćemo gledati da nađemo rešenje gde će obe strane biti zadovoljene, međutim, ukoliko vidimo da nije moguće postići zadovoljavajući dogovor, uz konsultaciju stručnog osoblja napravićemo korak kojim ćemo zaštiti oštećenu stranu.
Kako razgovarati sa osobom koju poštujete, a koja vas ubeđuje da niste u pravu? Odgovor je sasvim jednostavan, primenjivanjem osnovnih znanja iz oblasti asertivne komunikacije. Ukoliko do sada niste čuli za to, objasnićemo vam u par rečenica. Uzmimo na primer sledeću situaciju: ulazite u staračko domaćinstvo gde je dogovor bio da idete u nabavku namirnica, da pripremite lagani obrok i da pomognete senioru da se malo prošeta. Odjednom, shvatate da oni od vas očekuju da ćete za isto vreme i isti novac usput stići da sredite ceo stan, napravite ručak za naredna dva tri dana i da ćete staviti zavese da se peru. Bez nerviranja, bez podizanja glasa, vaš odgovor na tu situaciju treba da bude: „Ja potpuno razumem vašu potrebu, ali na žalost to nije bio dogovor. Zato je najbolje da odmah kontaktiramo koordinatorku i vidimo kako da rešimo ovaj problem“. Na taj način, daćete im do znanja da ih poštujete, da želite da im pomognete, da ih razumete, ali i da poštujete sebe i da nećete odustati od dogovorenog.
Kompromis uvek mora da postoji. Koliko ćete vi želeti da vas neko razume i ima strpljenja kada vam nije dan, kada ste nervozni ili kad vam je potrebna mala usluga, tako je potrebno da isto toliko vi razumete i druge. Nikada ne treba reagovati na prvu loptu, ne žestiti se na opaske ili neke male zamerke. Ponovićemo, svi smo mi drugačiji, svi smo odrastali u različitim životnim uslovima i svi imamo drugačije standarde i očekivanja, i baš zato je jako bitno da zapamtite da nikada ne treba isteravati svoju pravdu, nikad nemojte misliti da ste 100% u pravu i nikada nemojte ubeđivati nekoga da treba da postupa onako kako vi želite. Igrajte pošteno i fer, pokušajte da razumete druge i da shvatite zašto se ponašaju tako kako se ponašaju. Napravite male ustupke, one koji su u skladu sa vašim stavovima i etikom, naučite da izbrojite do deset pre nego što odgovorite ili reagujte i igrajte fer kako biste mogli da steknete poštovanje i razumevanje od druge strane.
„Ne poštuje se starost sama po sebi, nego proživljeni život“ Vasilij Šukšin
Made by Agencija NANA. ©