Close

Kako postići uspeh kao nova gerontodomaćica

Svako je imao prvi dan na poslu. Svako je kretao sa novom pozicijom i svako od nas je osetio malu tremu pred početak prvog radnog dana. Kada krećete sa novim poslom koji podrazumeva pomoć u kući starih lica, gerontodomaćice ili negovateljice vaše radno okruženje i obaveze biće nešto drugačije od tradicionalnih kancelarijskih prostorija i obaveza koje uključuju odgovaranje na meilove, javljanje na telefon i redovne sastanke. Vaše radno mesto postaje dom osobe koju negujete, a obaveze usklađujete prema njihovim navikama. Ni malo lak zadatak, priznajemo! Zato, kako biste od samog starta bili uspešni u obavljanju svojih radnih zadataka, u ovom tekstu imate prilike da pročitate naše savete za postizanje uspeha već pri prvim koracima kao nova gerontodomaćica.

1. Prikupite sve neophodne informacije o osobi kod koje idete

Ako dođete pripremljeni sa informacijama koje su vam potrebne o starom licu, kao na primer njegovo zdravstveno stanje, oko čega je potrebna pomoć, na šta treba da se obrati pažnja i slično, smanjićete naprijatnosti i moguća iznenađenja. Ukoliko je korisnik u težem stanju imaćete vremena da se odmorite i pripremite se za dolazak, ili možda pak suprotno ukoliko je potrebna nega oko aktivnije starije osobe imaćete prilike da napravite plan koje aktivnosti voli ili gde možete da provedete popodne u šetnji.

Bitno je imati u vidu njihova očekivanja i kakve kvalitete žele da nađu u gerontodomaćici, koje su im interesne sfere i kakvog su karaktera. Ne samo što ćete tako biti u prilici da pružite maksimalan kvalitet usluge, već ćete na vreme preduprediti sve moguće nesuglasice i konflikte koji se mogu pojaviti u periodu prilagođavanja. Ovu vrstu informacija možete dobiti od nadređenog koordinatora, ukoliko ste angažovani preko Udruženja ili Agencije specijalizovane za ovu vrstu usluga, a ukoliko radite sami, bez posrednika, ne sramite se da dobro ispitate porodicu (prijatelje ili rodbinu) koja vas je angažovala kako biste što detaljnije upoznali osobu kod koje idete.

2. Budite pozitivni

Najbolje što možete da uradite kao početnik u ovom poslu je da zauzmete pravi stav, ispunjen optimiznom i svežim pristupom. Budite prisutni i slušajte korisnika i članove porodice koji su uključeni u njegovu svakodnevicu. Nemoguće je da odmah u početku znate sve što je potrebno i šta klijent očekjuje od vas, zato svakim odlaskom učite sve više o starijem licu i šta je to što možete da uradite kako biste mu pomogli u svakodnevnim aktivnostima. Ponekad je sve što je potrebno da sednete, slušate i učestvujete u razgovoru, da im pomognete da zaborave osećaj samoće i usamljenosti koji je jako prisutan kod osoba u poznom dobu.

 

Ukoliko želite da ostavite utisak pravog profesionalca i da ovom poslu pristupi iz pravog ugla, sve svoje probleme morate ostaviti ispred vrata, vaše brige i opterećanja ne smete unostiti u dom korisnika. Na vama je da budete topli, pozitivni i empatični, da budete prisutni i da unesete novu energiju kao pružalac usluga pomoći u kući.

 

Kao geontontomoćica ili negovateljica treba da prepoznate potrebe korisnika, kako emotivne tako i duhovne. Kako biste im pomogli pri obavljanju svakodnevnih aktivnosti treba da utičete na poboljšanje kvaliteta njihovog života u celosti, od psihičkog stanja, ishrane, u osećanja dobrostanja. 

3. Napravite prioritete

Kao ljudi uglavnom imamo tu tendenciju da želimo da uradimo sve i odmah. Kada dođemo na posao svesni svih obaveza desi se da ne znamo odakle bismo prvo krenuli i uglavnom se vodimo principom „daj da rešim ono što mi je hitno“, ali postoji mnogo razloga zašto je to loše i zašto bi trebalo to čim pre da promenimo. Prvo, ako nastavite da obavljate samo stvari koje ne možete više da odlažete, uskoro nećete više imati vremena ni za šta drugo i činiće vam se kao da je vaš jedini posao da „gasite požare“ i rešavate probleme. Drugo, bićete pod konstantnim stresom i u trci sa vremenom, a to se direktno može odraziti i na kvalitet odrađenog posla, pogotovo kada je reč o nezi starijih ljudi. Vi morate biti smireni i staloženi, jer pribrana gerontodomaćica znači i stabilan korisnik. Ukoliko naučite da vladate svojim obavezama i vremenom, neće vam biti problem da uvedete u red i život klijenta kod koga odlazite. Pre nego što odete kod starijeg lica, vaš zadatak je da prioritizujete zadatke za taj dan, da li je to odlazak kod lekara, šetnja, spremanje kuće ili priprema lakih obroka, na vama je da odlučite u zavisnosti od stanja i potreba korisnika.

 

Kada klijent vidi da vladate poslom, da ste profesionalni i odgovorni, stećiće apsolutno poverenja u vas i moćiće da se osloni i da računa na vašu pomoć, samim tim ćete moći da računate na njihovu saradnjivost, strpljenje i razumevanje što u ovom poslu čini jedinstvenu dobitnu kombinaciju. Samo tada ćete znati sve promene i bićete u prilici na vreme da odgovorite na sve situacije koje slute da budu neprijatne ili iznenadne.

4. Budite strpljivi i imajte razumevanja

Svaki pojedinac, svaka osoba je drugačija, ima drugačiji prag tolerancije i drugačijih su shvatanja. Ono što je za vas normalno i što se podrazumeva, za nekog drugog može biti radikalno ili nepojmivo, a opet za nekog trećeg nepotrebno i gubljenje vremena. Zato, kao nova gerontodomaćica ili negovateljica, odnosno kao neko ko počinje svoju karijeru u ovoj vrsti usluga pomoći u kući morate biti puni straljenje, razumevanja i morate posmatrati kakve su navike i odnosi u celoj porodici korisnika koga obilazite. Svaki dom ima specifičnu dinamiku, jako je bitno da joj se prilagodite i da „naučite da pričate njihovim jezikom“.

Ukoliko ulazite u dom gde žive supružnici, obratite pažnju na njihov odnos, ko vodi glavnu reč, ko se pita za sve bitne odluke i ko ima poslednju reč. Mađutim, nemojte zanemrati ni drugu stranu, onu koja daje ideje, predloge i koja pokušava da uvede novine. Kome kako treba da se obraćate i koga za šta treba da pitate. Tako ćete biti na istom nivou i neće se stvarati dodatna nervoza ili nepotrebna tenzija. Isto tako, često se dešava da je jedno od supružnika lošeg zdravstvenog stanja, te tako dopustite da vas uvedu u svoju rutinu, da vam pokažu terapiju i gde i kako možete najviše da pomognete kako biste pomogli bržem ozdravljenju jednog korisnika i rasteretili barem malo obaveza drugog korisnika.

Strpljenje i razumevanja za dnevne navike, ponašanje, ubeđenja i stavove vam može sačuvati i dosta živaca, pomoći vam da posao obavite na odgovarajućem nivou i da starije osobe u vama prepoznaju pomoć koja im je potrebna i koja im je nedostajala. Više ljudi, više ćudi – nemojte primenjivati iste taktike kod svih klijenata i potrudite se da što više upoznate dom u koji odlazite. Dajte sebi vremena da se naviknete jedni na druge i da zajedno napravite atmosferu koja će svima biti prijatna.

5. Postavljajte pitanja i postanite proaktivni

Kao početnik u ovom poslu moguće je da nećete odmah na početku imati razvijenu intuiciju i da nećete na prvu ruku moći da procenite korisnika, ne brinite to će se vremenom promeniti i trebaće vam sve manje vremena za prilagođavanje i razumevanje pojedinih radnji. Međutim, pre nego što pohitate da postanete ekspert u ovoj oblasti, moramo da vas upozorimo da to ume ponekad i da napravi probleme. Kako? Ukoliko uđete u dom korisnika sa određenim predubeđenjima i  poučeni nekim pređašnjim iskustvom možete napraviti probleme bez razloga. Kao što smo rekli u prethodnom pasusu, svaka osoba je jedinstvena, sa sopstvenim potrebana i navikama, zato budite slobodni i dopustite sebi da postavljate pitanja, da se interesujete za život korisnika, ali u dozi koja je potrebna za obavljenje vašeg posla. Nemojte zalaziti duboko u intimu niti se raspitivati o privatnim životima drugih članova porodice. Pitanja koje treba da uputite starijim licima ili njihovim porodicama treba da se tiču isključivo dela posla za koji ste vi odgovorni i treba da pomognu vama da što kvalitetnije realizujete svoja zaduženja.

Na ovaj način im stavljate do znanja da želite da znate sve pojedinosti vezane za vaše obaveze i da želite da se prilagodite njima i njihovom životu. Pokazujete empatičnost i moćićete lakše da odredite prioritete. Što više informacija budete imali i što više pravih odgovora budete dobili bićete u stanju da reagujete pre nego što zacrveni lampica za alarm ili pre nego što vašem korisniku nešto zatreba. Imaćete mogućnost da postanete proaktivni i da izdvojite sebe od drugih gerontodomaćića ili negovateljica, ističući svoje sposobnosti, spremnost za rad i posvećenost. Stavite im do znanja da ste tu zbog njih i da je vaš posao da njima stvorite komforniji i lakši život u starosti.

I za kraj želimo da podelimo sa vama savet gerontodomaćice iz Agencije NANA  „Budite prirodni kako biste izbegli nepotrebne greške. Tretirajte korisnike sa poštovanjem i dostojanstvom“.

 

 

„Početna tačka svakog uspeha je želja“ – Napoleon Hil