Odlike dobre gerontodomaćice
Odlike dobre gerontodomaćice
Primarna funkcija gerontodomaćice je saradnja sa korisnicima i njihovim porodicama kako bi se starijim osobama pružio najviši mogući kvalitet života u njihovom prirodnom okruženju. To zahteva određen skup profesionalnih i ličnih karakteristika, jer korisnici često imaju jedinstvene potrebe u zavisnosti od njihove starosti.
Osobine koje mi smatramo da svaka gerontodomaćica treba u izvesnoj meri da poseduje su:
Odgovornost / Profesionalnost – gerontodomaćica treba da bude odgovorna prema korisniku i prema timu u kojem radi. Odgovorna je da štiti interes i dostojanstvo korisnika, kao i da čuva poslovnu tajnu tj. informacije o korisniku moraju ostati strogo poverljive i ne smeju se prenositi drugima. Takođe, odgovorna je i za organizaciju i održavanje kvaliteta života korisnika putem praćenja njihovog zdravstvenog stanja, održavanja čistog i zdravog okruženja, poštovanja njihovih navika i održavanja dobrih porodičnih odnosa.
Poštovanje – Kada su u pitanju starije osobe, veoma je važno kako razgovarate sa njima. Pokazivanje poštovanja može podstaći korisnika da dobije osećaj sopstvene vrednosti. Da biste iskazali poštovanje prema starijoj osobi, treba da saslušate njegove želje i mišljenja, a zatim ih poštovati čak i ako se sa njima ne slažete, osim ako želje ne bi bile štetne po njihovo zdravlje.
Komunikacija / Poverenje – Dobra komunikacija je ključna za svaki uspešan odnos, a posebno kad je reč o odnosu koji gerontodomaćica ima sa korisnikom i njegovom porodicom. Mogućnost da na jasan i jednostavan način saopšti važne detalje u vezi sa korisnikom dovodi do razumevanja i poverenja, što gerontodomaćici pomaže da bolje obavlja svoj posao. Gerontodomaćica treba da bude iskrena i pouzdana, jer upravo ti kvaliteti mogu doprineti da se razvije dobar i otvoren odnos sa korisnikom.
Sposobnost zapažanja – Kako ljudi stare važno je paziti ne neke znakove upozorenja kako bi videli da li im je potrebna dodatna pomoć. Gerontodomaćica treba da poseduje sposobnost zapažanja za svake nagle promene koje nastanu prvenstveno kod zdravstvenog stanja korisnika. Promene mogu biti i drugačije prirode, npr. nedostatak lične higijene, nagle promene raspoloženja, zaboravljanje u vidu uzimanja lekova, gubitak interesovanja za aktivnosti u kojima su nekad uživali itd. Na svaku veliku promenu treba reagovati i obavestiti najbliže srodnike.
Tolerancija / Strpljenje – Gerontodomaćica treba da ima sposobnost da pažljivo sluša korisnike koji sporo govore i pokazuju zbunjenost. Kako se svakodnevno radi sa starijim licima potrebno je biti veoma strpljiv i odgovoriti na sve njihove potrebe jer vremenom će na gerontomaćicu gledati kao na prijatelja ili nekog kome uvek mogu da obrate. Strpljenje će biti neophodno i kada imate dodira sa članovima porodice kojima teško pada ideja da će njihovim najmilijima trebati nega sa punim radnim vremenom.
Empatija / Saosećanje – Korisnici o kojima brine gerontodomaćica mogu biti npr. nestalni ili nesposobni da se okupaju ali to ne znači da je njihov osećaj ličnog ponosa, sramote i želje za autonomijom nestao. Pristup saosećanja je najbolji način da im se pomogne, čak iako mogu biti svakodnevno sumnjičavi.
Fleksibilnost – Pri obavljanju gerontoposlova potrebno je prilagoditi se potrebama i navikama svakog korisnika, kao i uključiti ga u svakodnevne poslove koliko god je moguće kako bi se osećao korisnim i time zadržao samopoštovanje (npr. slaganje garderobe na njihov način, ili što se tiče održavanja higijene prostora potrebno je prilagoditi se mogućnostima u domaćinstvu).
Kreativnost – Privući pažnju starijih osoba nije lako ako iz dana u dan rade iste aktivnosti. Zbog toga je neophodno da gerontodomaćica bude kreativna u aktivnostima koje bi mogle korisnika da zainteresuju i uključe. Npr. korisnici sa demencijom dobro reaguju na umetničku terapiju, pa će bojenje ili slikanje učiniti njihov život kvalitetnijim. Pored toga, trebalo bi da se usredsrede na stvaranje novih načina na koje starije osobe mogu da izvrše zadatke i da nauče nove veštine jer bolje je nešto uraditi zajedno sa korisnikom, nego učiniti to umesto njega. To možda može biti teško gerontodomaćici jer zahteva više vremena i strpljenja, ali je dobro za stariju osobu.
Optimizam – Svima se dešava da nekad imaju neki lični problem koji može uticati na posao. Međutim, na stariju osobu i te kako može uticati raspoloženje gerontodomaćice u domaćinstvu. Zato je veoma važno da gerontodomaćica uvek bude profesionalna, bez obzira na okolnosti. Gerontodomaćica treba da bude nežnog duha i raspoloženja i da ohrabrujuće deluje na korisnike jer je to neophodno kako bi im se pomoglo da postignu više od onoga što misle da njihove mogućnosti omogućavaju. Ovo je posebno korisno za starije osobe kojima je potrebno da redovno izvode fizičke i mentalne vežbe kako bi mogli da ostanu u formi.
Druženje – Razgovor i druženje sa starijim osobama predstavlja važan aspekt rada gerontodomaćica, koji i korisnici naglašavaju kao veoma bitan. Stare osobe su često usamljene jer ne izlaze iz kuće ili imaju oslabljen kontakt sa porodicom ili okolinom pa na gerontodomaćicu gledaju kao jedinog člana porodice. Zbog toga, oni željno iščekuju dan kada će im gerontodomaćica doći i uputiti im neku toplu reč, pogled ili podeliti neki problem koji imaju, jer ima slučajeva gde je ona jedina osoba koju će videti i sa kim će porazgovarati čitav dan.
Svi smo mi različiti i baš u našim različitostima, nalaze se naše sličnosti. Svaki korisnik je drugačije prirode i očekivanja, a svaka gerontodomaćica različitih shvatanja i mogućnosti. Ipak, na kraju dana tu smo da pomognemo jedni drugima. Gerontodomaćica da pomogne starijoj osobi da se oseća bolje i samostalnije, a starija osoba da pomogne gerontodomaćici da svoj posao obavi na najbolji i najefikasniji način.